Gjelleråsmarka byr på mye historie

Gjelleråsmarka og historien der

Kongedalen Gjelleråsmarka

Turkameratene Nittedal Turlag arrangerer tur i Gjelleråsmarka (hjemmeside Nittedal Turlag http://www.dntoslo.no/nittedal)

Turen i Gjelleråsmarka byr på mye historie.

Vi møtes på Lahaugmoen klokka 10.00 søndag 14. september 2014.  Der slutter også turen noen timer senere.

Det blir en kort og en lang trasé på henholdsvis 5 og 10 kilometer.

Den lengste turen går sørover på Oldtidsveien, som også har vært kongevei og pilgrimsled.  Første stopp blir ved Skansene der nordmennene stoppet Karl XII i 1716. Deretter tar vi av Oldtidsveien og går bort til Milorghytta.  Videre ned Stengunbakken og gapahuken «Kjerringfred».  Vi går igjen bort til Oldtidsveien på toppen av Kongedalen med bjellestativene og følger denne ned og videre bort til Liastua.  Der blir det felles lunsj med dem som går kort rute.

Fra Liastua går vi mye på Oldtidsveien, først opp Kongedalen igjen og videre forbi 7.maiplassen.  Vi går oppom Lauvåsen, Gjelleråsmarkas høyeste punkt på 324 moh.  Litt senere tar vi av stien inn til venstre og kommer inn på Gamle Trondheimsvei (1770-1874) som vi følger tilbake til Lahaugmoen.

Den korte turen følger samme rute som den lange opp Oldtidsveien til Skansene.  Derfra fortsetter den å følge Oldtidsveien til nedenfor Kongedalen.  Derfra til Liastua med felles lunsj.  Vi returnerer ved å gå bort til Gamle Trondheimsvei og følge denne tilbake til Lahaugmoen.

Turledere er Per Gunnar Jevne, mobil  911 54 977, og Asbjørn Bråthen, mobil 480 21 986.